Monday, July 26, 2010

Tarian Tradisional Melayu

Terdapat banyak tarian Melayu. Ia bermula dari tarian Melayu Asli hingga ke tarian Melayu yang dipengaruhi dari negara-negara lain. Contohnya, di indonesia dan Brunei. Walau bagaimanapun, ia tetap diadaptasikan ke dalam budaya melayu.

Ramai akan menyangkakan bahawa tarian tradisional Melayu semuanya sama.Tetapi,di sebaliknya,ia terbagi kepada 3 kategori iaitu tarian istana,tarian moden dan tarian rakyat.

Contoh-contoh bagi setiap tarian adalah:

Bagi Tarian Istana,
Pertama adalah Tarian Asyik.
Tarian ini dipersembahkan semasa upacara rasmi dan festival termasuk majlis-majlis perkahwinan di istana Melayu. Ia dimulakan dengan 10 orang dayang yang berpakaian cantik, lalu berduduk dengan sopan-santun sambil menunggu primadona tarian muncul. Apabila beliau tiba ,tarian ini dimulakan dengan pergerakan dan lenggok badan yang lembut.
Ia berasal di Pattani pada 1644 apabila kehilangan burung kesayangan permaisuri.Tarian ini dicipta untuk menghiburkan hatinya yang sedang berdukacita.

Kedua adalah Tarian Gamelan
Tarian klasik ini bermula di istana di Riau dan Linga pada kurun ke 17. Pertama kali ia dipersembahkan adalah di Pahang pada tahun 1811,ketika berlangsungnya majlis perkahwinan Tengku Hussain dengan Wan Esah.
Tarian ini dipersembahkan oleh penari-penari perempuan sahaja dan terdapat unsur-unsur Jawa pada pakaian para penari.


Bagi Tarian Modern,
Pertama adalah Tarian Asli.
Tarian ini berdasarkan lagu Melayu asli seperti Makan Sireh, Gunung Banang dan lain-lain lagi.
Contohnya, di dalam Tarian Sireh, semua penari memakai pakaian Melayu dan membawa set tepak sireh di atas pentas sambil membuat pergerakan yang lemah gemalai mengikut irama asli. Tarian ini memang susah dilakukannnya.
Ia merangkumi pergerakan yang perlahan,berterusan dan lemah lembut.

Kedua Tarian Zapin,
Tarian ini dipercayai bahawa agama Islam di Timur Tengah diperkenalkan kepada Malaya pada abad kelima belas .
Pada asalnya, tarian ini hanya dilakukan oleh lelaki namun,penari wanita juga melakukannya pada zaman sekarang. Ia dilakukan dengan irama & kaki 1,2,3,4 dan dipanjangkan ke samping pada hitungan terakhir. Tarian ini dapat dilakukan di tempat, musafir maju dan mundur atau menyerong dalam bentuk asas .


Yang terakhir adalah Tarian Rakyat,
Salah satunya adalah Tariam Ayam didik
Tarian ini menggambarkan pergerakan ayam jantan yang sedang bersabung. Tarian ini dikatakan dicipta oleh sekumpulan penari dari Perlis.
Bagi tarian ini, lagu Ayam Didik akan dimainkan bagi mengiringi tarian. Antara alatan muzik yang digunakan ialah biola, gendang dan calempong.
Cintailah Budaya Kita.