Thursday, July 29, 2010

Pakaian Tradisional

Pakaian menunjukkan tradisi budaya seseorang bangsa itu. Dengan berpakaian sedemikian, kita akan dapat membezakan adat budaya dan golongan bangsa si pemakai. Contohnya di negara Singapura yang berbilang bangsa, kita dapat melihat pelbagai jenis pakaian contohnya yang dipakai oleh bangsa Melayu, Tionghua dan India. Pakaian sedemikian sering di gunakan terutama di majlis perayaan atau sewaktu musim Hari Raya.

Adat orang melayu amat prihatin dengan tradisi mereka dan kuat berpegang teguh kepada budaya, yang kebanyakannya turun temurun dari nenek moyang mereka dahulu. Salah satu pakaian tradisi yang paling digemari adalah baju kebaya, baju kurung dan kain samping. Di zaman dahulu, sebahagian besar rakyat melayu memakai baju kurung sebagai pakaian harian mereka. Yang berkain samping pula banyak dipakai oleh pegawai-pengawai istana raja dan orang-orang atasan. Pakaian juga membezakan darjat sebuah rakyat. Tidak lah lengkap jika berpakaian melayu tanpa mengenakan songkok untuk lelaki dan selendang untuk kaum wanita. Di zaman canggih seperti sekarang ini, trend berpakaian juga turut berubah mengikut peredaran zaman.

Tetapi kini,pakaian tradisional Melayu telah diubah suai mengikut citarasa si pemakai.Tiada lagi baju kurung yang hanya sekadar kain sahaja.Semuanya ada corak-corak yang tersendiri.Baju tradisional juga hanya dipakai pada hari-hari yang istimewa atau tertentu,seperti Hari Raya Aidilfitri,Majlis Perkahwinan dan berbagai lagi,dan tidak lagi dijadikan pakaian harian.

Pakaian lelaki juga sudah berubah.Tiada lagi kain samping.Saya amat setuju jika seseorang lelaki itu tidak mumpunyai kain samping,dia seperti kelihatan tidak lengkap.Remaja perempuan kini memakai baju kebaya yang amat ketat.Sehingga hampir kesemua bentuk badan ternampak.Entah apa objektif mereka memakai pakaian yang seketat begitu sehingga hendak bernafas pun susah,apa lagi hendak duduk.Lagi susah.

Jika ingin baju kebaya/kurung itu mengikuti fesyen,tentu sahaja boleh.Tetapi tidaklah sehingga melupakan ada-adat orang dahulu ataupun sehingga menyusahkan diri sendiri. :D