Monday, July 26, 2010

Makanan

Sememangnya,makanan adalah asas yang paling penting dalam hidup kita.Tanpa makanan,kita tidak mungkin mempunyai tenaga untuk berjalan,berlari dan mahupun lagi,untuk hidup.

Latar belakang:
Makanan tradisional orang Melayu dipengaruhi oleh makanan dari negara-negara yang lain seperti India dan China.Pada masa dulu,ramai pedagang-padagang dari negara lain yang datang untuk berdagang akan memperkenalkan makanan tradisional mereka tersendiri dan juga mempengaruhi makanan Melayu sekarang.

Di Singapura,makanan Melayu amat diggemari kerana hidangan-hidangannya kebanyakan terasa amat pedas dan berempah.Dan juga,orang-orang Asian juga banyak yang suka memakan makanan yang sangat pedas sehingga melilir air mata.Dari itu,makanan Melayu amat terkenal di kalangan orang-orang di Tenggara Asia.

Di Singapura,beberapa makanan Melayu yang amat terkenal adalah:

Nasi Lemak
Nasi yang dimasak bersama santan kelapa dan mempunyai aroma daun pandan.Hidangan ini selalunya dijamah panas pada waktu pagi.Kebanyakan hidangan tersebut dihidangkan bersama beberapa ekor ikan selang kuning,telur,sambal dan ada juga gerai yang menambah kepak ayam yang digoreng.

Sate
Sate adalah beberapa ketulan daging,mahupun daging lembu,ayam ataupun ayam,yang dicucukkan kepada sebatang lidi kayu.Sate selalunya dibakar dengan arang yang panas dan dimakan bersama kuah kacang dan juga ketupat.Pada zaman yang moden ini,ada juga restoran yang memasak sate dengan cara menggoreng,supaya masa untuk memasaknya lebih pantas.

Rendang Daging
Rendang daging adalah sebuah hidangan daging yang dimasak apabila bumbu tertentu sudah meresap ke dalam daging tersebut.Rendang daging sering dimasak pada hari-hari yang istimewa seperti,Hari Raya Aidulfitri dan pada majlis-majlis perkahwinan.Kini,untuk mengurangkan kos,ayam juga boleh digunakan dalam hidangan ini selain daging.


Sememangnya,makanan Melayu sangat terkenal sehingga ramai budaya lain yang 'mencuri'-nya dan menganggap budayanya sebagai pemilik hidangan tersebut.Dan kerana itu,kita,sebagai orang Melayu,harus menyelamatkan makanan-makanan tradisional kita daripada diambil oleh budaya lain.