Thursday, July 29, 2010

Muzik Tradisional

Muzik adalah alunan dari gabungan irama dan lagu. Terdapat banyak jenis muzik contohnya seperti 'keroncong', 'dondang sayang' dan 'gamelan' . Di zaman dahulu, muzik sering dimainkan oleh rakyat, selepas penat sehari suntuk bekerja di sawah ladang, untuk tujuan hiburan. Alat2 muzik juga di turut serta untuk menambah lunak merdu nyanyian mereka.

'Dondang sayang' berasal dari negara Pahang, dan ianya bermula dari berbalas pantun diantara pasangan. Setiap rangkap atau soalan yang diajukan oleh 'si penjual', harus lah di jawap secara spontan.Dari situ lah lahirnya rangkap lagu 'dondang sayang'. Contohnya begini,

'Dari mana datang nya cinta...dari lah mana datangnya cinta,...
''Dari mata turun ke hati...ala dondang sayang..dari lah mata turun ke hati...'


Keroncong adalah jenis muzik yang berasal dari Jawa Timur. Alat muzik yang berbeza juga digunakan untuk mereka rentak alunan muzik keroncong. Bunyian angklong dan biola memainkan peranan yang penting untuk melahirkan muzik keroncong.
_________________________________________________________

Itulah latar belakang tentang muzik tradisional budaya Melayu.Amat unik,bukan? Ini kerana rentaknya yang amat rancak.Muzik digunakan sebagai salah satu hiburan pada waktu dahulu,ketika televisyen dan komputer belum lagi dicipta.Jika tiada muzik,sudah tentu ramai orang akan berasa amat,amat bosan sekali.

Di Singapura,pada zaman kini,terdapat ramai orang muda yang amat meminati muzik.Ini adalah sesuatu perkara yang baik kerana bidang muzik dalam Budaya Melayu tidak akan dapat pupus dengan kehadiran pemusik-pemusik yang amat mencintai muzik.Mungkin juga,mereka dapat menghidupkan kembali semula muzik-muzik dari zaman dahulu.

Saya amat menyokong orang muda yang meminati muzik.Semoga mereka akan dapat mendapat peluang untuk merantau lebih jauh dan menyebarkan muzik-muzik budaya Melayu kepada orang-orang lain.Semoga berjaya.