Thursday, July 29, 2010

Bahasa Melayu

"Aku tak tau la.You tunggu sini kejap,I nak gi bawah nak beli prepaid card"

Itulah yang salah satu contoh bagaimana remaja zaman kini menyalahgunakan bahasa Melayu.Mereka mencampuradukkan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris,supaya kelihatan ataupun kedengaran lebih canggih di hadapan rakan-rakan mereka.Tetapi,adakah mereka sedar bahawa apa yang mereka sedang lakukan telah menjatuhkan nilai Bahasa Melayu Baku kita? Tidak malukah mereka jika orang daripada budaya lain menyoal tentang bahasa Melayu yang sudah entah ke mana hilangnya kesempurnaannya.

Dari itu,saya sangat bercadang agar kesemua sekolah-sekolah di Singapura untuk menegaskan murid-murid Melayu mereka untuk menghadiri kursus-kursus untuk tidak berbual bahasa 'campur' itu.Tetapi,apakanlah daya saya.Hanya seorang murid sahaja,dan tiada kedudukkan untuk berbicara tentang perkara ini.

Saya berharap jika pada masa-masa yang akan datang,murid-murid elakkan diri daripada menggunakan bahasa bercampur aduk itu.Saya juga,harus mencuba untuk tidak menggunakan bahasa tersebut.Kita,sebagai orang Melayu,tidak harus merendahkan nama budaya kita.Tetapi sebaliknya,mengharumkan lagi reputasi budaya Melayu kita supaya ramai orang lebih tertarik dengan budaya ini.